De eerste week voorbij, wat een week! Deel 4 - Reisverslag uit Nhlangano, Swaziland van Maud Schumann - WaarBenJij.nu De eerste week voorbij, wat een week! Deel 4 - Reisverslag uit Nhlangano, Swaziland van Maud Schumann - WaarBenJij.nu

De eerste week voorbij, wat een week! Deel 4

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

21 Februari 2015 | Swaziland, Nhlangano

Net aangekomen in Nhlangano en hoorde ik donderdagmiddag dat ik maandag al weer voor twee weken naar Pretoria ga voor een training. Wat die inhoudt hoor ik daar wel. Het leuke is dat alle VSO collega’s van de migranten ex-mijnwerkersorganisaties uit Lesotho, Mozambique en Swaziland er samen zullen zijn. Dan zie ik Tsitsi dus ook weer! Leuk.
Dan zal ik ook echt kennismaken met Janja Molenmaker die in Mozambique zit. Janja heb ik tijdens mijn voorbereiding op de reis gesproken via Skype, dus ook erg leuk om die in levende lijve te ontmoeten.

Ik heb geleerd dat je elkaar begroet door te omarmen met een arm onder de oksel en een over de schouder en door de hand drie keer te schudden. Het schudden gaat als volgt: een keer gewoon (zoals wij doen, recht vooruit) dan pak je de hand om naar omhoog en weer terug naar gewoon. En alledrie de keren pak je stevig de hand beet. Dan is er nog een begroeting met de handen dat je je hand recht naar voren steekt over de binnenkant van de hand aait, in elkaar haakt en afrondt met de duimen tegen elkaar. Lastig uitleggen, maar wel leuk en het begint me al te lukken. Mensen hier waarderen het erg als je je aanpast en doen hun best om het mij naar de zin maken en me z.s.m. thuis te laten voelen.

Best grappig, hier op kantoor komen de mensen van het bestuur of van betekenis naast je zitten en kijken mee met wat je aan het doen bent, zitten erbij of kletsen koetjes en kalfjes. 
Internet in mijn gastverblijf lukt niet op mijn laptop en dacht ik op kantoor meer geluk te hebben. Helaas en ga ik met mijn memorystick zo naar het internet cafe. 
Nu zit ik in ieder geval op het SWAMMIWA kantoor wel mijn blog te schrijven en kijkt een "board member" over mijn schouder mee en we kletsen wat. 
Ik voel me vereerd, want ze geeft me zojuist een Swazi naam!!!! Gugu en het betekent precious (zelf even vertalen), omdat ik dat ben voor hun en de organisatie, zegt ze. Mijn achternaam moet Mdluli zijn, dat is de naam van de president van SWAMMIWA. Ik weet dat het bestaat, omdat de bankmanager die me zo snel geholpen heeft ook Gugu heet volgens haar kaartje. Daar komt bij dat iedere Swazi een naam met een speciale betekenis heeft.

  • 27 Februari 2015 - 18:02

    Fransje:

    Hoi Maud, Ik heb geen signaaltje gekregen van jouw blog. Dus gegoogled en zo maar een hele reeks verhaaltjes gezien. Zo te lezen gaat het prima met je. Je bent zelfs al verder dan ik. Ik reis maandag pas door naar mijn definitieve werkplek.
    Goed hoor dat je al gerend hebt in de buurt van je huis!

Tags: Maud, Swaziland, VSO

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maud

Actief sinds 06 Feb. 2015
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 125839

Voorgaande reizen:

23 April 2016 - 21 Mei 2016

Terug naar Afrika en Swaziland

15 Februari 2015 - 31 Augustus 2015

Aan de slag voor SWAMMIWA in Swaziland

06 Februari 2015 - 15 Februari 2015

Voorbereiding op vertrek naar Swaziland

Landen bezocht: