Intensieve workshops; VSO-er als change agent! 2 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Maud Schumann - WaarBenJij.nu Intensieve workshops; VSO-er als change agent! 2 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Maud Schumann - WaarBenJij.nu

Intensieve workshops; VSO-er als change agent! 2

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

24 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Pretoria

In Pretoria komen we ’s avonds aan in een heel mooi hotel en kan ik mijn geluk niet op met mijn bed en heerlijke badkamer. Nu genieten en straks weer aanpassen, TOP. De workshop waarvoor we in Pretoria zijn is samen met zorgverleners (village care givers die in de regio’s in Lesotho en Swaziland de lokale bevolking ondersteunen) en de VSO-ers. Helaas ontbreekt Mozambique en zal ik Janja nog niet ontmoeten. Jammer, met name vanwege de soortgelijke taak die zij daar heeft en ik in Swaziland zal oppakken.
Mij is nu duidelijk dat wij tot het VSO RHAISA programma behoren wat staat voor Regional Health and Aids Initiative for Southern Africa en Mozambique heeft vanuit dat programma geen VSO-er actief. Voor een nieuweling als ik is het nu lastig te snappen hoe de VSO organisatie en de programma’s zijn opgebouwd. Over een paar weken (maanden?) kan ik het mogelijk veel korter en krachtiger uit mijn mouw schudden zodat jullie het ook begrijpen.

Vorige week was me al opgevallen dat er gebeden wordt voorafgaand aan een bijeenkomst of vergadering en, zo blijkt nu, ook voordat de dag begint met de workshop. Prachtige liederen met allerlei handgebaren en wiegende bewegingen, afgerond door een van de dames die het gebed doet. Ik val van het een in het ander mooie gebruik en voel me bevoorrecht met wat ik in zo’n korte tijd al beleef. Deze workshop bijvoorbeeld had ook aan het eind van mijn plaatsing kunnen zijn. Het is nu heel waardevol de mensen ’s avonds uitgebreid te spreken en live te zien, in plaats van contact via gebrekkig Skype door de slechte internet kwaliteit in Swaziland. Gilbert bijvoorbeeld werkt al 1,5 jaar aan de organisatieveranderingen in Lesotho (en deed Swaziland erbij) en kan me mooi op weg helpen. Deze week ook al bewust geworden van de taal barrière en de gevolgen. Het ervoor zorgt dat mensen zeer teruggetrokken zijn, omdat ze bang zijn om in het engels fouten te maken. Terwijl als ik het simpel houd en geen aannames doe van de reden dat ze niet reageren er veel meer in blijkt te zitten en er vervolgens ook uitkomt. Dus stap van stap, de verbaasde / geïnteresseerde kabouter zijn en geduld hebben om het samen te doen wordt mijn uitdaging. Wat is nieuw :-))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maud

Actief sinds 06 Feb. 2015
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 125851

Voorgaande reizen:

23 April 2016 - 21 Mei 2016

Terug naar Afrika en Swaziland

15 Februari 2015 - 31 Augustus 2015

Aan de slag voor SWAMMIWA in Swaziland

06 Februari 2015 - 15 Februari 2015

Voorbereiding op vertrek naar Swaziland

Landen bezocht: