Weekend in Pretoria! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Maud Schumann - WaarBenJij.nu Weekend in Pretoria! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Maud Schumann - WaarBenJij.nu

Weekend in Pretoria!

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

02 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hahaha, alweer een andere uitkomst dan gedacht. Donderdagavond heb ik mijn jurk en bloes gewassen voor de speciale gelegenheid om de first lady van Zuid-Afrika te ontmoeten. Tendayi en Tsitsi hadden ook mooie kleding klaargelegd zonder dat we precies wisten wat zaterdagochtend zou brengen. Vrijdagnacht (zaterdagochtend heel vroeg ;-) ) kregen we een mail met het verzoek om ons casual te kleden. Dus jurk ingeruild voor een rok en een t-shirt en dan toch maar hakken, omdat dat netter is dan slippers. Het is toch de first lady dachten we toen nog.
We zijn om 8.00 uur vertrokken naar de Union Buildings waar ook het beeld van Nelson Mandela staat. We reden onder een roze ballonnen boog door en kwamen op een festival terrein uit. We kregen daar allemaal een roze t-shirt. Er bleek een wandeling te zijn voor jong en oud die de problematiek van kanker onder de aandacht brengt. Jong en oud zingt en danst terwijl we wachten. Heerlijk.
De president Jacob Zuma knipte bij de start het lint door en heeft de 5 km durende Warrior Walk for Cancer meegelopen met de massa. Deze loop is door de eerste vrouw van Jacob Zuma, Tobeka Madiba, geïnitieerd. Zij is verbonden met VSO door het RHAISA programma.
Kortom we hebben namens VSO meegelopen, ons van onze beste kant laten zien als organisatie, mooie foto’s gemaakt voor het goede doel, we zijn met Jacob Zuma meegelopen, hebben gezwaaid naar de first lady op het podium en veel gelachen. Het zou ook wel to good to be true zijn geweest om haar persoonlijk te ontmoeten en dit was ook bijzonder.
Om 14.00 uur eindelijk met pijnlijke voeten terug in het hotel voor weer een vergadering. Nog een gebruik wat het vermelden waard is is de ENERGIZER (zo noemen ze dat hier). Dit houdt in dat, als er iemand merkt dat we tijdens de vergadering of workshop inkakken, iedereen wordt verzocht op te staan om actief mee te bewegen. Tot nu toe hebben we met de zorgverleners vorige week het woord condom geschreven met onze heupen. Toepasselijk gezien het onderwerp van de week. We hebben een keer rek en strek oefeningen gedaan en zaterdag het woord coconut geschreven met de heupen. Even wennen, maar het werkt wel en is een leuke onderbreking. We werken ons drie keer in de rondte en ik ben zaterdagavond echt uitgepoept.

Er valt nog iets op. Ze zijn hier en in Swaziland gewend, dat als je je bord niet leeg hebt, wat over is in een doosje meegaat. Het viel me de eerste avond met Evelyne (mijn manager) op dat ze een giga pizza bestelde en er drie stukken van at. Het bord werd weggehaald en automatisch kwam het restant in een warmhouddoos terug om mee te nemen. Daarna heb ik dat vaker gezien en blijkt dit heel normaal te zijn.

Zondag vrij en dus mijn dag. VSO-er Janja had me getipt Melrose House te bezoeken. Het is een Victoriaans huis en historisch museum en heeft een rol gespeeld tijdens de boerenoorlog. Gegoogled hoever het van het hotel is om eventueel te lopen en er ligt een park tegenover. Lekker een dag naar buiten en na het museum lezen onder een boom. Bij navraag bij de receptie of het verstandig is om te lopen werd het me afgeraden. Als je namelijk als blanke alleen bent en enigszins zoekend rond durft te kijken (wat zeker te verwachten is) word je aangeklampt of lastig gevallen. Met de taxi van het hotel heb ik onderhandeld over de prijs (lukt me steeds beter) heen en terug en ben ik keurig op de afgesproken tijden gebracht en gehaald. Het huis was mooi en het verhaal van een Engelse dame via een oortje (kastje) was erg leuk. Burgers Park in was een belevenis. Ik werd bekeken en ging doelgericht naar een bankje. Een zwerver en dames uit Malawi kwamen naar me toe die ik netjes heb afgewimpeld. De taxi zou pas twee uur later komen. Te voet terug was geen optie had ik al gezien buiten het park. Dus even de knop om en aanpassen. In de schaduw van een boom gaan zitten en gewoon genieten in mijn eigen wereld. Gelukt! Ik was stiekem wel blij dat de taxi er weer was.
Een uur na terugkomst begon het keihard te regenen en had ik toch maar mooi een lekkere ochtend en middag in de pocket :-).

Woensdag vliegen we terug naar Swaziland en ga ik op zoek naar goed internet. Whatsappen zal wel lukken maar veel spannenders dan dat zal het niet worden de eerste tijd. Bij aankomst eerst mijn verblijf checken en in orde maken om een thuisbasis van te maken. Dan zorgen dat het contact met home sweet home met enige regelmaat kan zijn.
Dus lieve lezers tot de volgende ………… ?????? Ik denk aan jullie en vind het erg leuk dat ik via de blog, WhatsApp of Skype contact heb en reactie krijg. Een teken van leven is erg fijn merk ik.

  • 02 Maart 2015 - 22:41

    Marianne:

    Leuke foto's Maud. Gigantische Mandela hè. Wist wel dat je een flink stuk kunt lopen, maar nu zelfs alles op hakken ;-)
    Veel plezier en goeie reis naar Swaziland xxx

  • 03 Maart 2015 - 07:50

    Esther Vorster:

    Hallo Maud,

    Wat een heerlijk verslag weer. Leef echt met je mee op deze manier.
    Wat heb je al veel meegemaakt in die paar weken. Wat een indrukken. En zo leuk al die gewoontes van zo'n land.
    Veel plezier! En tot het volgende verslag. Kijk er naar uit.

    Esther

  • 03 Maart 2015 - 10:51

    Ton:

    Hoi,
    Lekker weekeindje zo te lezen. Regen kan het hier ook. Nu bijvoorbeeld. alleen de voorafgaande zon zat er niet bij. Geniet er maar lekker van Maud!
    XXX

  • 03 Maart 2015 - 12:27

    Joke Klis:

    Hallo maud
    wat heb je toch al veel gedaan zeg .Leuk hoor en al die indrukken zal je best wel eens van duizelen.De foto, s zijn ook erg leuk je ziet er goed uit.Wij hebben nu ook een plens bui, en het is koud.Verder hier alles goed en tot de volgende keer.Liefs van ons joke en jos xxx

  • 03 Maart 2015 - 14:52

    Ryan En Toine:

    Hee Maud, wat een leuke foto's en verhalen! Heerlijk dat je het naar je zin hebt1
    Ik ga alles volgen.

    heel veel groetjes van ons

  • 04 Maart 2015 - 12:24

    Roger Luijten:

    Hoi Maud,

    Wat een mooie belevingen allemaal, leuk om te lezen.
    Succes en ik blijf je volgen !

    Groeten, Roger

  • 04 Maart 2015 - 17:17

    Erica:

    Ohhhh Maudje wat mooi allemaal en je ziet er zo leuk uit met hoed en al die kleuren. Je past zo tussen de locals. Fijn dat je ook nog af en toe weg mag om iets te zien en zo.
    Geniet geniet en geniet ervan

  • 07 Maart 2015 - 16:35

    Fransje:

    Ik hoop dat je vaste verblijf een goed nestje is voor de komende maanden!!

  • 09 Maart 2015 - 00:11

    André:

    Kuifje in Afrika, maar dan anders.....tjonge, wat een mooie ervaring(en)! Weergaloos!

  • 11 Maart 2015 - 19:04

    Wim:

    Hi Maud,
    Moest ff zoeken hoe ik je blog kon lezen. Heb alle blogs gelezen. Wat een prachtige verhalen. Geniet van deze ervaring!

  • 15 Maart 2015 - 11:15

    Lieneke :

    Hoi Maud

    Ben je blog ook gaan volgen.
    Wat een ervaringen, maar wat beschrijf je het levendig.
    Super veel plezier, tot het volgende veslag.

    Groetjes Lieneke

  • 29 April 2015 - 20:43

    Sabine:

    Supergave ervaring!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maud

Actief sinds 06 Feb. 2015
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 125942

Voorgaande reizen:

23 April 2016 - 21 Mei 2016

Terug naar Afrika en Swaziland

15 Februari 2015 - 31 Augustus 2015

Aan de slag voor SWAMMIWA in Swaziland

06 Februari 2015 - 15 Februari 2015

Voorbereiding op vertrek naar Swaziland

Landen bezocht: