Nieuwe woning! - Reisverslag uit Nhlangano, Swaziland van Maud Schumann - WaarBenJij.nu Nieuwe woning! - Reisverslag uit Nhlangano, Swaziland van Maud Schumann - WaarBenJij.nu

Nieuwe woning!

Door: Maud / Gugu

Blijf op de hoogte en volg Maud

17 Maart 2015 | Swaziland, Nhlangano

Een apart hoofdstuk over mijn aankopen en mijn verhuizing. Als je in Swaziland een bed, tafel of bank koopt wordt het dezelfde dag bezorgd. Ik had daarom geen haast, maar moest wel voor vrijdag iets geregeld hebben aangezien ik zaterdag uit het gastverblijf moest zijn.
De winkels die huisraad verkopen hebben alles onder een dak en dat zijn er met zeker drie grotere winkels in Nhlangano best veel voor een dorp. Ik heb van VSO een budget gekregen met een lijst van spullen die ik voor dat geld mag kopen. Eerst vergelijkend warenonderzoek gedaan. Mijn idee was in verband met korting om alles (kookplaten, strijkijzer, bed, bank, koelkast, tafel, pannen enz.) bij een winkel te kopen. Alle drie bezocht en besloten het bij OK te kopen. Onder aan de streep wilden ze niks van de prijs af doen en ben ik naar LEWIS gegaan. Chris Dhlamini, verkoper bij LEWIS, wilde onder het mom van de vrijwilliger die ik ben en het budget dat ik heb wel met me meedenken. LEWIS had alleen geen kleine koelkast en een bank wordt (overal) alleen in sets van minimaal 5 zitplaatsen verkocht. Chris adviseerde me naar OK te gaan. Ikke terug en kleine koelkast en een slaapbank (de enige in heel het dorp) gekocht, bleek OK geen transport te verzorgen.
Terug naar LEWIS om te vertellen dat het gelukt is met het restant van de spullen en OK geen transport heeft. Ik heb jullie al eens eerder verteld dat het zo’n hartelijke en vriendelijke mensen zijn. Dit werd weer bevestigd. Chris dacht meteen met me mee en regelde dat hij op de dag dat LEWIS aflevert hij ook bij de OK winkel voor zal rijden en mijn OK spullen wel wil opladen. Kosteloos.

De dag van het transport (vrijdagochtend 8.00 uur) belt hij me een half uur voor de afgesproken tijd op of ik er op tijd ben. Verrassend. Als ik bij OK aankom blijkt de koelkast in de showroom de laatste te zijn en helpt Chris hem mee inpakken in nopjesplastic. Zo strak als LEWIS het regelt zo apart wordt het bij OK afgehandeld. Ik had al betaald en een bonnetje meegekregen om te laten zien bij het afhalen. Moet ik vervolgens bij de voordeur mijn bon laten zien aan de beveiliging die er een notitie van maakt in zijn speciale boek en controleert of het wel klopt. En dat allemaal op paar meter afstand van elkaar en terwijl de dame die het verkocht en weer ander die het geld ontvangen heeft er bij staan. Zo werkt het daar nu eenmaal, maar was apart en op een andere manier verrassend.

Alles in de achterbak bovenop mijn tafel en bed en met z’n drieën (incl. chauffeur) naar mijn adres. De heren hebben me geholpen met uitpakken, in elkaar zetten en alle verpakkingszooi (ook van OK) meegenomen. Dat doet ie goed ;-). Als ik nog iets nodig heb en hij heeft het in zijn winkel dan ga ik het daar kopen. Vrijdag stonden de spullen om te kunnen slapen, zitten en eten koel te houden in huis. Door het verloop van de week had ik nog niks gedaan aan schoonmaken en het kopen van o.a. gordijnen, borden, bestek, pannen, waterkoker, beddengoed, strijkplank, boodschappen. En mijn twee koffers met rugzak overhuizen natuurlijk. Nadat ik alles grondig geschrobd en afgesopt had, heb ik me die dag helemaal het lazarus gelopen. Door iedere keer datgene te kopen wat ik maximaal in mijn handen kon houden, af te leveren op nummer 6 en weer terug het dorp in voor de volgende aankopen was ik wel een “beetje” moe aan het einde van de dag. Uiteindelijk mijn koffers opgehaald en alles uitgepakt en opgeruimd. Kortom helemaal klaar en wat een voldaan gevoel om die avond op mijn bank te ploffen. Nog een beetje kaal. De komende weken aan de slag met aankleden om van een huis mijn thuis te maken.

Ik vond dat ik al genoeg beweging had gehad, mijn voeten deden nog zeer en ik koos ervoor niet te gaan hardlopen. Zondagochtend wel naar de kerk gegaan. Het is een fijne plek om het verloop van de week en dingen van thuis (familie/vrienden) te overdenken. Daar komt bij dat het wel iets heeft dat zingen en de manier waarop de mensen totaal op kunnen gaan in hun geloof.
Het valt me deze week op dat er een aantal blanken en Aziaten zijn in Nhlangano en deze zondag ook een blank gezin met twee grote puber jongens deelnam aan de mis.
Ben benieuwd wat de komende week brengt. Niet teveel plannen. In ieder geval mijn werkvergunning halen en natuurlijk zorgen dat de inschrijving met veel deelnemers voor de Madamba Gorge Hiking op 29 maart gaat lukken samen met Phindile.

  • 17 Maart 2015 - 09:37

    Esther:

    Hallo Maud,

    Geweldig toch hoe verschillend onze culturen zijn. En op alle vlakken! Ongestructureerd kan dus ook gestructureerd zijn, maar net hoe je het bekijkt.
    Fijn dat je huis inmiddels een "thuis" begint te worden. Nu inderdaad wat aankleding en klaar.

    Valt me wel tegen dat je die dag niet meer bent gaan hardlopen....;-)

    Succes met de sponsorloop. Leuk om dat mee te mogen organiseren. Ook al is het op zo'n korte termijn.

    Groetjes,
    Esther


  • 18 Maart 2015 - 22:13

    Ton:

    Hoi Maud, het zijn me de dagen wel zeg. Lekker bezig. Goed zeg dat je het allemaal zo uitgebreid op schrijft. Zo genieten wij op afstand lekker mee. Geniet er van Maud. Wij doen op afstand mee! Xx

Tags: Maud, VSO, Swaziland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maud

Actief sinds 06 Feb. 2015
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 125942

Voorgaande reizen:

23 April 2016 - 21 Mei 2016

Terug naar Afrika en Swaziland

15 Februari 2015 - 31 Augustus 2015

Aan de slag voor SWAMMIWA in Swaziland

06 Februari 2015 - 15 Februari 2015

Voorbereiding op vertrek naar Swaziland

Landen bezocht: