Alles went .......... - Reisverslag uit Nhlangano, Swaziland van Maud Schumann - WaarBenJij.nu Alles went .......... - Reisverslag uit Nhlangano, Swaziland van Maud Schumann - WaarBenJij.nu

Alles went ..........

Door: Maud / Gugu

Blijf op de hoogte en volg Maud

22 Juni 2015 | Swaziland, Nhlangano

Vorig weekend stond er nog niks gepland voor de werkweek. Het zou wel eens en heel rustige week kunnen worden. Niets zo veranderlijk als de ‘planning’. Van ontvangst materiaal voor mijn volgende workshop, onverwachte bezoeken tot seksuele voorlichting komt deze week voorbij.

Vama stuurt het weekend een bericht dat er die maandag twee mensen naar een vergadering moeten naar aanleiding van een verzoek van het Ministerie van Gezondheid. Vama zit de hele week in Johannesburg en Ndumiso en ik zullen deelnemen. Het gaat over een regionale Trade fair die door het Ministerie van Gezondheid georganiseerd wordt. Alle organisaties die iets met TB/HIV/AIDS training of informatie voorziening doen worden geacht deel te nemen. Het betreft een brainstorm sessie die volgende week maandag vervolgd wordt.

Voor mezelf gepland dat ik het met iedereen eens wil worden over de inhoud van de advocacytool en Ayanda de database gaat bouwen. Maandag voorgesteld om er die middag na de lunch met het team voor te gaan zitten. Het is gelukt om het eens te worden en Ayanda heeft later deze week een start gemaakt met de database. YEAH!
Op dinsdag voor de zoveelste keer naar het postkantoor voor post uit Nederland. De doos met de Discovery Insights kaarten (al twee maanden onderweg) is eindelijk binnen. Het is een teambuilding middel dat Randstad Groep Nederland in- en extern gebruikt, waarvan ze mij de Engelse versie hebben toegestuurd. Het is een heel toffe manier om op basis van vier kleuren inzicht te krijgen in ieders kwaliteiten/gedrag en de mogelijkheden om effectief samen te werken.
Direct besproken met het team om weer een workshop te plannen. Dit per e-mail aan Vama voorgesteld en ik hoor nog of eerste week juli haalbaar is. Ik ben geen Insights expert, heb alleen ervaring als deelnemer en weet hoe leuk het is om inzicht te krijgen in jezelf en je collega’s. Moet lukken met hulp uit Nederland (dank X) om er een mooie workshop van te maken.
Naar aanleiding van een radio optreden van Vama over rechten voor mijnwerkers is het deze week giga druk met aanloop op kantoor van mijnwerkers of hun familie. Thulani is de enige die deze mensen uitleg geeft, inschrijft en van de hoed en de rand weet. Het werd deze week heel duidelijk dat het goed zou zijn als ze elkaar kunnen ondersteunen of vervangen. Toen Tafadzwa vroeg wie Thulani mee kan helpen concludeerden ze zelf dat het handig is als ze het onderling anders organiseren. Alsof het zo moet zijn lijkt de noodzaak aanwezig aan teambuilding te werken en komt het plannen van deze workshop goed uit (vind ik en ik heb nog geen datum staan ;-).

Mijn e-mail aan de landen directeur Dr. Mahdi van Elizabeth Glaser Pediatric AIDS Foundation (EGPAF) voor een kans op een project of sponsoring heb ik na gebeld op woensdag. Alles went, en hun vraag of ik de volgende dag om 11 uur in de hoofdstad kan zijn is inmiddels gewoon. Overlegd met Vama of hij erbij wil zijn (zit nog in Johannesburg). Hij zegt dat hij er vertrouwen in heeft dat Ndumiso, Ayanda en ik dat net als met ICAP prima oppakken. We wilden ons die middag hier op voorbereiden, maar de woordvoerder van het Ministerie van Arbeid kwam onaangekondigd op bezoek.
We hebben onze voorbereiding daarom donderdag tijdens een ontbijt in Mbabane gehad. De historie en mogelijke reden voor EGPAF om met SWAMMIWA samen te werken besproken. De SWAMMIWA presentatie actueler gemaakt, rolverdeling afgestemd, houding en gedrag aan tafel (actief zitten, mobiel weg etc.) doorgenomen en op naar EGPAF. Het ging goed. Onze presentatie en kansen op samenwerking stuurt hij door aan zijn strategische manager en zijn technische support manager. Wordt vervolgd....

Diezelfde woensdag wordt duidelijk dat VSO RHAISA directeur Bongai Mundeta op werkbezoek is in Swaziland deze week. Zij wil vrijdag graag het SWAMMIWA kantoor en een of twee livelihood projecten bezoeken. Het Phoning out Poverty and AIDS (POPA) programma van VSO wordt tot eind dit jaar financieel gesteund door de Nederlandse overheid. Hoe terugdringen van armoede en ziekten in de praktijk werkt is voor haar van belang om te zien. Het helpt het fantastische werk dat de supportgroepen doen nog beter te verkopen aan sponsoren. De dagindeling voor vrijdag wijzigt tot op de dag zelf nog een aantal keer. Zoals gezegd ;-) alles went.

Charles en Ndumiso bereiden zichzelf en de supportgroepen voor op de komst van Bongai. Ze kiezen voor het groenten project en het MTN (enige mobiele telecom provider in Swaziland) / kruidenierswinkel project. Yes! Dit zijn net twee projecten die ik al aantal maanden geleden heb mogen bezoeken toen er bijna gestart kon worden. Benieuwd naar het resultaat. De groenten zijn klaar om te oogsten en de meesten kopen een flinke kool (voor meer geld). Bongai is zeer te spreken over het project. Het staat er goed bij, voorziet in dagelijks gezond eten voor verschillende huishoudens en de verkoop leidt tot inkomen. Ze geeft wat tips uit ervaring van andere groenten projecten in Lesotho en Mozambique. Daarnaast vraagt ze hoe voorlichting over HIV/AIDS en gezond seksueel gedrag wordt meegenomen in hun overleggen. Een van de supportgroep leden blijkt hierin getraind. De voorzitter van de groep vertelt over hun plannen en hun contact met overheid en universiteit om dingen te verbeteren. Goed bezig!! Het was erg leuk om deze mensen weer te zien en het resultaat was echt mooi. Bongai legt bij vertrek hetzelfde bedrag bij dat ze in totaal van ons gekregen hebben voor de verkochte groenten.

Bij het MTN/kruidenierswinkel project was een paar maanden geleden nog een gat in de grond achter het gele MTN huisje. Nu stond er een prachtig winkelpand en daarachter zat de supportgroep, bestaande uit voornamelijk vrouwen, te wachten op onze komst. Na de uitleg die Bongai kreeg, over de verkoop van beltegoed en mobiel geld, spreekt Bongai haar bewondering en indruk uit over het fantastische werk dat ze doen. Bongai krijgt aardappelen en pap cadeau van de supportgroep en Bongai had eten en drinken als cadeau voor hen meegenomen.

Na het formele praatje werden alle mannen weggestuurd.
Bijzonder om mee te maken dat Bongai heel betrokken het gesprek aangaat met deze vrouwen over hun seksueel gedrag. Na voorzichtige uitleg over het belang van goede gezondheid en dat hun seksueel gedrag een belangrijk onderdeel is vraagt ze de vrouwen mee te praten en eerlijk te zijn. Ze vraagt hoeveel vrouwen getrouwd zijn, met hun man samenwonen, hoe vaak ze seks hebben en of het pijn doet. Aanvullend krijg ik als Europese extra uitleg dat een vrouw in deze cultuur geen nee zegt in een huwelijk als de man zin heeft. Het is dus heel belangrijk dat je gezond bent en blijft. Risico is anders dat de man op zoek gaat naar een andere/extra vrouw. Wat weer kan leiden tot het meebrengen van ziekten in hun huis. Vier vrouwen durven eerlijk antwoord te geven en er ontstaat een gesprek over wat goed is voor deze vrouwen en wat ze kunnen gebruiken. Oplossing voor kwaaltjes wordt ook wel traditioneel opgelost, zoals het inbrengen van kruiden. Dit veroorzaakt eerder ziekten dan dat het iets oplost, vertelt Bongai. Wauw, wat een passie voor een goede zaak en nog veel te doen om mensen bewust te maken.

De lunch, werd late lunch en uiteindelijk werd het heel late lunch om 17.30 uur. In restaurant SPUR voor-, hoofd- en nagerecht (jammie!) gegeten en met het VSO team daar overleg gehad. Bij VSO wordt gereorganiseerd en gebeurt er van alles wat Bongai heeft toegelicht. SPUR heeft gratis Wi-Fi waardoor ik de belangrijkste apps op mijn telefoon in ieder geval kon bijwerken. Mijn belang om het weekend er op uit te gaan werd daardoor minder en na 22.00 uur pas thuis dus ik was moe. Weekend lekker thuis gebleven en ik lijk meer tot rust / in een bepaald ritme te komen. Het is de derde zondag op rij dat ik mijn bed naar het slaapkamerraam schuif en in de zon lig te lezen. Heerlijke ontspanning!

• 22 Juni 2015 - 17:47

Ton:

Hoi Maud,

Je maakt kennis met een heel breed palet aan cultuuraspecten in Afrika.
    Boeiend. Ik vraag me af hoe groot de invloed van de voorlichtingsbijeenkomst is. Je raakt diepgewortelde tradities in de man - vrouw verhouding.
    Wellicht kun je er nog eens iets over schrijven.

XX

• 22 Juni 2015 - 19:11

Marianne:

Tsja, weer wat geleerd ;-)
    Vrijen met je man is vooral nodig om gezond te blijven en ja zeggen ook als je geen zin hebt, is dus geen teken van onderdanigheid...

Trouwens zo'n kool staat je goed! Hihi

Xxx

• 22 Juni 2015 - 20:56

Niels:

Vraag 1: hoe heten die kruiden?
    Vraag 2: werkt het ook voor mannen?

• 22 Juni 2015 - 20:57

Niels:

Da zijn nog eens grote bloemkole, Maud!

• 22 Juni 2015 - 21:56

Godfried:

Niels en ik overwegen om het stukje over de vrijcultuur in Zuid-Afrika ook hier te gaan introduceren. Brengt de zorgkosten hier naar beneden en Niels heeft in zijn glazen kas in de tuin nog veel goede kruiden staan.

• 24 Juni 2015 - 22:19

Jeanette:

Mooi verhaal weer Maud!
    Wat ik me wel afvraag: wordt er ook een gesprek aangegaan met de mannen dáár over hun seksueel gedrag?
    Lijkt mij minstens zo verstandig.

• 27 Juni 2015 - 15:40

Fransje:

Hoi Maud, Je hebt het heerlijk druk zo te lezen. Super!

Tags: Maud, VSO, Swaziland