We houden het tempo er in. - Reisverslag uit Nhlangano, Swaziland van Maud Schumann - WaarBenJij.nu We houden het tempo er in. - Reisverslag uit Nhlangano, Swaziland van Maud Schumann - WaarBenJij.nu

We houden het tempo er in.

Door: Maud / Gugu

Blijf op de hoogte en volg Maud

30 Juni 2015 | Swaziland, Nhlangano

Lieve lezers, heel erg bedankt voor het lezen van mijn blog en de reacties die ik krijg. Schrijven is leuk om te doen (voor mezelf als herinnering), maar weten dat best veel mensen het leuk vinden om te lezen is een extra stimulans om het wekelijks vol te houden. Het grappige is dat ik, met uitzondering van degene die in de maillijst staan of een reactie krijg, geen idee heb wie het leest. Ben benieuwd als ik terug ben wie jullie zijn, maar zover is het nog niet.

Afgelopen week was ik nog sceptisch over het gepland krijgen van een datum voor mijn teambuilding workshop met Insights Discovery. Ik kan jullie verklappen dat ik hem gisteren al heb mogen geven. Dinsdag 23 juni hadden we een maandoverleg en hebben alle gebeurtenissen van de afgelopen weken doorgesproken.
Er is echt best veel aan de hand (en dan noem ik niet eens alles):
• Er is veel bezocht wat vervolg krijgt of opgevolgd moet worden;
• Vama werkt zich drie keer in de rondte om de ‘Policy Dialogue’ georganiseerd te krijgen van 8 tot en met 10 juli;
• Door radio optredens van Vama is er veel meer bezoek van mijnwerkers of familie op kantoor wat druk legt op de organisatie;
• Website is in de maak;
• Database voor advocacytool is start mee gemaakt.
Kortom even alles op een rijtje gezet en belang van samenwerking, dus mijn workshop, komt aan bod.
Vama komt zelf met het voorstel om het 29 juni te doen, omdat alle voorgestelde data om verschillende redenen niet uitkomt.
Dat betekent dat ik als een speer aan de bak moet. Het kaartspel had ik in het Engels gekregen. Overige documentatie moet ik nog vertalen in het Engels, de inhoud van de presentatie me eigen maken en met hulp uit Nederland de juiste voorbeelden en invulling aan oefeningen geven. Inclusief het weekend moet dat lukken!

Tijdens het maandoverleg ook afgesproken dat we met teamleden naar Bongiwe (board member met gebroken enkel) op ziekenbezoek gaan. Vama, Charles en ik zijn gegaan en het liep anders dan ik gehoopt (en in mijn achterhoofd wel gedacht) had. Zaterdag was ik om 9 uur op kantoor (verzamelpunt) en uiteindelijk zaten we om 11.00 uur in een combi. Overigens niet omdat we wachtten tot de combi vol was, maar vanwege boodschappen doen voor Bongiwe, sociale contacten die Vama onderweg tegenkwam et cetera.
Bongiwe was heel blij dat we er waren. Goed en wel binnen zet Vama de TV op een soapserie en we zitten met z’n allen naar een soort GTST te kijken. Deze duurt alleen iets langer, ruim 2 uur. Ondertussen krijgen we brood, thee en fruit aangeboden en praten we niet heel veel. De mannen zitten op hun telefoon of tablet, kijken TV en we zijn vooral gezelschap voor Bongiwe. Ik vind het fijn en nodig dat we er zijn, maar kijk al ruim vier maanden geen TV en na twee uur ‘Bouquetreeks’ begin ik de kriebels te krijgen. Ik merk dat als ik iets gepland heb, zoals het voorbereiden van mijn workshop, ik lastig van mijn plan af wil wijken.
Uiteindelijk gaan we na 14.00 uur weer op zoek naar een combi en terug naar huis. Na drieën pas thuis. De was moet ik ook nog doen en begin daar mee om mijn hoofd leeg te werken. ’s Avonds veel aan de workshop kunnen doen en ik heb zondag nog, denk ik. Hahaha, heel de zondag valt de stroom uit in het dorp. Batterijen raken op en ik kan ook niet printen op kantoor. Enige stress weggewerkt door op mijn bed in de zon maar even te ontspannen met de e-reader. Ervaring heeft inmiddels geleerd dat het heus goed komt alleen zit ik liever zelf aan de knoppen ;-). Het lukt aardig om het idee dat het goed komt vast te houden en schakel om dat ik maandag om 7 uur op kantoor begin om alles af te ronden (als de stroom dan terug is).

De stroom kwam natuurlijk gewoon terug en we zijn helaas zonder Vama aan de slag gegaan. Hij kon niet anders dan op deze dag te werken aan het afronden van de ‘Policy Dialogue’. Het is een nationale bijeenkomst inclusief ministers en de EU als observant, dus naast het belang van de inhoud, hangt er best veel vanaf om het goed neer te zetten. Volgende week is het al zover en vanaf deze dinsdag reist hij voor een week naar Botswana in verband met mijnwerkersbelangen.

De workshop was geslaagd aan de reacties te merken tijdens de workshop en wat ik teruglees in de evaluatieformulieren. Net als dat ik het ooit als een cadeau heb ervaren om inzicht te krijgen in de energie en voorkeuren (gedrag) van mensen ervoeren zij dat op soortgelijke manier. Het inzicht ten aanzien van introversie en extraversie, welke kleur daarbij hoort (rood, geel, groen of blauw) en hoe mensen op basis van gevoel of ratio beslissingen nemen is heel verhelderend. Met de toepassing van het kaartspel werd duidelijk welke kleur de boventoon voert bij de collega’s en aan de hand daarvan zijn we de theorie en interactie ingegaan.
Het team wist feilloos als een mond te melden dat ze verwachten dat Vama knalrood is en of ik hem toch zeker door deze workshop heen wil leiden. Ja, vanzelfsprekend en wordt tweede helft juli wat mij betreft.
Het was leuk om te doen en tof om te geven!

Deze week op bezoek bij IOM en volgende week komt ICAP naar SWAMMIWA toe voor een tweede concreter gesprek. Dat zijn twee mogelijk mooie kansen op geld / projecten. De uitleg bij organisaties laat ik in het midden, omdat het mij om de kansen gaat en dat we lekker bezig zijn.
Nu hebben jullie al een beetje van week 20 te pakken en spreek ik jullie volgende week graag weer over het altijd verrassende Swaziland.

  • 30 Juni 2015 - 10:38

    Jacob:

    Hi Maud,

    ja een hele andere wereld voor een control freak zoals jij, maar ik lees wel in jouw verslagen dat je meer berust in de dingen waarvan wij in het drukke westen altijd maar denken dat het tempo erin moet.
    HIer gaat het hectische leven met ondoordachte snelheid door, leuk om je belevenissen te lezen, soms met enige gepaste jaloezie, nog heel fijne tijd daar en nog heel veel succes.

    Jacob

  • 30 Juni 2015 - 19:11

    Esther:

    Hey Maud,

    Wat leuk weer om al je belevenissen te lezen. Grappig hoe bepaalde dingen lang op zich laten wachten en andere dingen plots wel "snel" kunnen.
    En hoe enthousiast de mensen dan ook zijn.
    Ondanks dat het best lastig is als Nederlandse, met onze snelle samenleving, heb je je al aardig aan weten te passen aan het leven daar. Geen stroom? Eerst...grrrr maar dan omschakelen en relax! Go with the flow!
    Heerlijk eigenlijk.

    Veel succes weer de komende week en vooral veel plezier en genieten van deze, zo andere, cultuur!

    Vanuit, een eindelijk, zonnig en warm Nederland, liefs,
    Esther


  • 01 Juli 2015 - 12:13

    Ank:

    haha Maud, dat van de Insight sessie had ik al gelezen in de groepsapp, als je dan de foto's erbij ziet is het plaatje toch completer!
    Prachtig om te lezen dat je vwb de TV en de soapies ook aan je trekken komt in het buitenland, en dat er tijdens het ziekenbezoek - net als hier - veel op de telefoons gekeken wordt. Het voelde vast als thuis ;)
    Liefs en tot gauw, Ank

  • 02 Juli 2015 - 00:55

    Hanneke:

    Hé Maud, jij houdt het tempo erin, hier gaat het er een beetje uit met de ongekende tropische temperaturen.
    Enfin, vanochtend bij de training de blote poten in het Palingven gestoken om 'af te koelen'. De meest voorkomende vogel in Swaziland is de kleine (textor-) wevervogel heb ik me laten vertellen. Je zal het niet geloven maar volgende week staat hier een early bird training op het programma, vertrek 05:00 uur. Daar hebben ze in Swaziland nog vast nooit van gehoord! .....hoe is het met jouw loopschoenen???
    Groet,
    Hanneke

  • 02 Juli 2015 - 14:31

    Fransje:

    Had je ooit gedacht dat je die enorme handwas als een positieve manier zou zien om je hoofd leeg te maken!! Als ik eerlijk ben, heb ik er regelmatig ook zin in en blij als de boel wappert in de wind. Ha ha

  • 06 Juli 2015 - 21:43

    Ton:

    Hoi

    Best wel opvallend dat je een workshop die ontwikkeld is vanuit onze westerse arbeidscultuur ook daar kan toepassen. Kun je aan de uitkomst ook handen en voeten geven om het team beter te laten functioneren?
    Wellicht kan je er in latere weken nog eens op terugkomen.

    XX

Tags: VSO, Maud, Swaziland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maud

Actief sinds 06 Feb. 2015
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 125933

Voorgaande reizen:

23 April 2016 - 21 Mei 2016

Terug naar Afrika en Swaziland

15 Februari 2015 - 31 Augustus 2015

Aan de slag voor SWAMMIWA in Swaziland

06 Februari 2015 - 15 Februari 2015

Voorbereiding op vertrek naar Swaziland

Landen bezocht: