Terug in Afrika voelt te gek - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maud Schumann - WaarBenJij.nu Terug in Afrika voelt te gek - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maud Schumann - WaarBenJij.nu

Terug in Afrika voelt te gek

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

28 April 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het is te leuk om mijn nieuwe ervaringen te delen. Het toeval wil dat ik op een plek ben waar ze een computer hebben, goed internet en twee uur zit te wachten dat ik van de gelegenheid gebruik maak om mijn blog nieuw leven in te blazen.
Met een kleine rugzak vier weken op reis via Kaapstad naar Swaziland.
Vast staat een vliegticket heen en terug en geen vast plan hoe lang ik het leuk vind en iets kan doen in Swaziland. Plus afhankelijk van tijd ook nog een uitstapje naar Lesotho om Tsitsi (VSO collega waarmee ik vorig jaar in februari tegelijk aankwam, zij is er voor twee jaar) weer te zien.

Op mijn verlanglijstje stond Kaapstad en daar begonnen. Op het gemak in Afrikaanse stemming komen, vakantie vieren en van daaruit plannen en afstemmen hoe de komende weken er uitzien.

Het voelt erg vertrouwd om terug te zijn. Relax, go with the flow en open mind werkt als een speer ook in Kaapstad.
Zaterdagochtend vanaf een hectisch Brussel Zaventem vertrokken en 24 uur later in Kaapstad bij de Airbnb aangekomen.
Er stonden twee dingen op de planning. De Tafelberg op en bezoek aan Robben Island. Alles wat er extra voorbij komt is bonus.
Het begon met een bonus, want Shevy de gastheer van de Airbnb woont precies op de plek waar je wilt zijn in Kaapstad.
Het is vlakbij de boulevard, een waanzinnige oceaan, Waterfront (de place to be voor vertier) en fijne winkels.
Shevy is een super gastheer en nam me meteen mee op sleeptouw.
Hij beach volleybalt iedere zondag en vroeg me mee.
De Tafelberg bezoeken doe je als er geen wolken zijn en is altijd onvoorspelbaar. Die zondag zag het er goed uit en vond hij dat we einde middag ook wel de berg op konden. Ik zeg doen ;-)! Wat een mooie berg en prachtig uitzicht.

Maandag stond Robben Island gepland en was het weer perfect om de overtocht op woelige oceaan te maken. Indrukwekkende ervaring en rondgeleid door oud-gevangenen.
De boot vertrekt vanaf Waterfront en na het Island bezoek daar rondgekeken en gegeten. Mooie plek en lekker eten.

Dinsdag hop on en hop off bus gepakt. Veel van Kaapstad gezien inclusief een bezoek aan de oudste wijnboerderij (sinds 1685) Groot Constantia. Vrij rondlopen tussen de wijnranken en lekkere lunch.

Woensdag is hier Freedom Day en een nationale feestdag (toch een beetje Koningsdag gevierd). Shevy hoefde niet te werken en heeft me meegenomen naar Lion's Head (berg voor de Tafelberg) om te hiken.

Vandaag is het donderdag en heb ik net Charles Abrahams van Abrahams/Kiewitz advocaten bezocht op zijn kantoor. Hij verzamelt alle compensatieverzoeken van mijnwerkers en heeft vorig jaar oktober namens allen hun zaak voor de rechtbank gebracht (als je dat zo zegt?!?).
Tijdens de Policy Dialogue in Swaziland vorig jaar 8-9 juni heb ik hem ontmoet. Zijn kantoor is in Kaapstad en is een unieke gelegenheid om te zien waar het allemaal gebeurt en te horen hoe het ervoor staat.
Het blijkt dat het nu aan de rechters is en er geen peil op te trekken valt wanneer ze uitsluitsel geven. Dat kan dit jaar maar ook volgend jaar zijn. Ik weet eigenlijk niet of het in Nederland ook zonder duidelijke datum werkt. Ik dacht dat het bij ons wel bekend is wanneer een vonnis bekend gemaakt wordt en dacht alleen maar "Welcome to Africa".
Nu zit ik in een hotel mijn tijd te doden achter een computer die ik mag gebruiken en vertrek morgen naar Johannesburg.

Gisteravond mijn overnachtingen geboekt in Johannesburg tot maandag.
Maandag reis ik door naar Swaziland met de combi en krijg ergens komend weekend nog reactie van twee Airbnb's in Swaziland die ik heb aangeschreven. Dan weet ik waar ik in Swaziland zal verblijven.
Vama (manager van SWAMMIWA) weet dat ik kom en heeft me eergisteren uitgenodigd deel te nemen aan het evaluatiebezoek dat met de partners van SWAMMIWA gepland staat voor dinsdag. Tis weer niet te geloven hoe het samenloopt en ik bij dat moment mag aansluiten.
Begint goed in Swaziland lijkt me en heb er zin in!

Na vandaag weet ik niet hoe het zal lopen met internet en het wekelijks kunnen schrijven voor deze blog. Ik reis met een kleine rugzak, dus alleen telefoon bij me en niks groters om te kunnen schrijven, en internet is waarschijnlijk een flinke uitdaging. Waarmee ik alleen maar wil zeggen dat ik heel veel zin heb om verslag te doen alleen niet weet of het lukt.
Jullie merken het wel. En ikke ook.
Zoveel mogelijk foto's toegevoegd, omdat het kan :-) hihihi.

  • 28 April 2016 - 17:15

    Leonie:

    Heel veel plezier en geniet er van!

  • 28 April 2016 - 17:16

    Janja:

    Goed bezig, Maud. Weet je ook hoeveel aanvragen behandeld zijn/worden? Geniet lekker en groeten aan alle bekenden. Dikke zoen uit Tajikistan.

  • 28 April 2016 - 18:16

    Ank:

    Maudjeeeeeeeeeeeeeee wat fijn om te lezen dat jouw dreams come weer true!! Gooooed voor you XXX
    Het ziet er weer prachtig uit, nu iets meer vakantiegevoel dan de vorige keer volgens mij? Maar ja mag ook wel, nu is het ook vakantie.
    have fun en tot snel als je weer terug bent

  • 28 April 2016 - 19:26

    Mam:

    Lieve mop, wat een mooie start van je vakantie!! Goede reis naar Johannesburg en maandag naar Swaziland. Doe hen allemaal de hartelijke groeten bij Swammiwa. Ik zou zo weer willen aansluiten!
    liefs mam en Frits!

  • 29 April 2016 - 16:15

    Girbien:

    Ha lieve Maud,
    Wat een heerlijk begin van je trip! Het ziet er fantastisch uit. Heel veel plezier de komende tijd! Hoop af en toe weer leuke foto's van je te treffen op je blog. Veel groetjes en be safe!
    Girbien

  • 02 Mei 2016 - 08:54

    Helga:

    Hey Maud, super om te horen dat het meteen weer goed voelt.
    Heel veel plezier en geniet ervan!

  • 07 Mei 2016 - 00:31

    Marianne:

    Prachtige foto's! Genieten Maudje

  • 09 Mei 2016 - 17:26

    Helma :

    Ziet er weer gaaf uit, bofkont. En geniet er nog van, zolang je er bent xx.

  • 12 Mei 2016 - 12:15

    Jacob:

    Leuk joh, top geniet met volle teugen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Terug naar Afrika en Swaziland

Mijn ervaringen in Swaziland en andere plaatsen die ik bezocht heb hebben behoorlijke indruk gemaakt.
Sinds mijn terugkomst in september 2015 heb ik nog regelmatig (soms wekelijks, minimaal een keer per maand) contact via Whatsapp en/of e-mail met SWAWWIMA collega's, VSO collega's en lokale mensen die ik heb leren kennen in Swaziland.
De mensen en het land zijn onder mijn huid gekropen en wist vorig jaar al dat ik terug zou gaan.
Het lijkt me heel leuk om iedereen te zien.
Ook leuk om te zien wat er gebeurd is sinds mijn vertrek en sinds het vertrek van mijn andere twee VSO collega's, Charles en Tafadzwa.
Dus mijn vakantie gepland in een seizoen (april/mei = herfst) dat het weer nog lekker is (juni/juli/augustus = winter en stoffig en koud) en het het beste past om vier weken weg te zijn van werk en thuis.
Een bezoek aan Kaapstad stond nog op mijn wensenlijstje en begin op advies mijn reis in Kaapstad. Het zou namelijk zomaar kunnen dat als ik begin in Swaziland het er niet meer van komt om naar Kaapstad te gaan.
Een ticket geboekt heen naar Kaapstad. Doorreis ticket naar Johannesburg om van daaruit door te reizen (weer met openbaar vervoerbusje, de combi) naar Swaziland.
Mijn retourvlucht naar Nederland heb ik geboekt op 20 mei en alles er tussenin is nog open.
Op avontuur en weerzien van fantastische omgeving en mensen.

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2016

Nooit een saai moment

11 Mei 2016

Aan de slag op kantoor en doorrrrr

06 Mei 2016

Swaziland en Nhlangano ik kom er aan

28 April 2016

Terug in Afrika voelt te gek
Maud

Actief sinds 06 Feb. 2015
Verslag gelezen: 587
Totaal aantal bezoekers 125936

Voorgaande reizen:

23 April 2016 - 21 Mei 2016

Terug naar Afrika en Swaziland

15 Februari 2015 - 31 Augustus 2015

Aan de slag voor SWAMMIWA in Swaziland

06 Februari 2015 - 15 Februari 2015

Voorbereiding op vertrek naar Swaziland

Landen bezocht: