Aan de slag op kantoor en doorrrrr - Reisverslag uit Malkerns, Swaziland van Maud Schumann - WaarBenJij.nu Aan de slag op kantoor en doorrrrr - Reisverslag uit Malkerns, Swaziland van Maud Schumann - WaarBenJij.nu

Aan de slag op kantoor en doorrrrr

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

11 Mei 2016 | Swaziland, Malkerns

De ergste droogte in 50 jaar is eindelijk afgewisseld met regen. Goed voor het land, minder stof en koelt lekker af overdag (meer fijn voor mij, mensen hier vinden het koud). Helaas is de winter altijd droog en wordt het er niet beter op de komende tijd.

Vrijdag op kantoor stond Vama zoals gewoonlijk op zijn eigen wijze de plannen voor de komende week te vertellen. Hij had toen niet gemeld dat hij er heel deze week niet zou zijn. Daar kwam ik maandag achter. Betekent dat ik geen afscheid meer van hem kan nemen. Morgen vertrek ik namelijk richting Lesotho.

Misschien goed dat Vama er niet is dan kunnen we op kantoor vrij bijkletsen. Veel zin om te horen hoe het met iedereen gaat en wat ze hebben gehad aan de workshops, de advocacytool en de samenwerking vorig jaar. Er zat geen voorbereiding vast aan mijn bezoek. Ik ben hierheen gekomen voor mezelf, omdat ik het hier erg naar mijn zin heb gehad, geef om de mensen en misschien wat kan betekenen als het zo uitkomt. Geen strakke plannen of verwachtingen. Het loopt hier toch altijd anders, zoals al direct bleek vorige week. Plus als je Vama een vinger geeft kun je je arm kwijtraken. Dus toen ik op kantoor kwam maandag had ik bedacht aan Ndumiso, Ayanda en Carol te vragen hoe het gaat, wat ze gehad hebben aan vorig jaar en waar ze nog meer van willen.

Echter, Vama had extra werk gegeven voor maandag en waren ze druk bezig om dat klaar te krijgen. Die dag braai (BBQ) met pap (gekookt maismeel) gegeten met elkaar. Toen bleek dat het bijkletsen niks zou worden afgesproken dat we dinsdag tijd zouden maken. Mijn reis van Malkerns naar Nhlangano duurde dinsdag van 6.15 uur tot 9.45 uur. Combi raakte niet vol, pffff. Waarom deed ik dit ook alweer?!?!?! Eenmaal op kantoor had ik inmiddels behoefte aan nuttig gevoel en iets concreets. Dus toch verwachtingen ;-) en toen ging ik scheef, want het ging over wat ik bedacht dat er moest gebeuren en kan ik wel willen, maar dat werkt nou eenmaal niet. Hahahaha.

Overgegeven aan het idee dat ik zonder resultaat zou vertrekken. What was I thinking anyway!!! Kom even een paar dagen langs om lekker concreet “lopen te wezen”, terwijl het vorig jaar weken of maanden kon duren. Aan de wandel gegaan in het dorp en zowaar iedereen van belang nog gezien en gesproken. Zelfs de huisbaas was toevallig op het terrein. Leuk. Teruggekomen met koffie en gebak en op mijn telefoon de reisstappen voor de komende week uitgevogeld. En ja hoor, ikke in de relaxstand, stel wat vragen aan Ndumiso en daarna aan Ayanda en zitten we uiteindelijk uitgebreid te praten. Carol had echt geen tijd zei ze en ze had echt wel wat dingen die ze kwijt wilde. Ze zal haar vragen of opmerkingen per e-mail aan me stellen belooft ze. Ok, prima, graag zelfs. Ndumiso vertelt dat hij geleerd heeft welke mensen met welke boodschap te benaderen om te betrekken bij hun werk. Hij heeft meer vertrouwen gekregen. Daarnaast stond hij er met vertrouwen en goed bij tijdens zijn presentatie op de bijeenkomst vorige week. Complimenten gemaakt en feedback gegeven.

Ayanda heeft de verschillende data gegevens van register van mensen die zich dagelijks melden op kantoor, SWAMMIWA ledenbestand, TB mapping gegevens, advocacytool, sociale zekerheidsuitkeringen aanvragen in een mooi bestand verwerkt en is bezig ze aan elkaar te koppelen. Overlap van zaken kunnen makkelijk worden herleid. Gaaf! Helaas is mijn advocacytool niet echt veel meer gevuld. Is net als Salesforce in mijn werk. Als het niet gedragen wordt en het belang niet continu duidelijk wordt gezien of gemaakt dan is het lastig. De tool kwam nog wel van pas, omdat ik een verslag van vorig jaar nodig had ten aanzien van een bezoek en floep zo te vinden was.

Beide heren waren blij in verschillende opzichten met wat er vorig jaar voorbij gekomen is en mijn complimenten waren de eerste weer sinds vorig jaar. Vama is een bezig baasje, is veel weg en investeert graag in zijn netwerk en het belang voor het krijgen van geld/projecten voor de organisatie en minder in de ontwikkeling van mensen op kantoor.

Ik heb veel bewondering voor het team. Ze werken sinds het eindigen (december 2015) van het POPA project zonder inkomsten (dus als vrijwilliger) en werken er nog steeds, mede omdat ze geen ander werk kunnen vinden. SWAMMIWA brengt ze ervaring en netwerk en dat ze iets kunnen doen waar ze wat mee/aan hebben. Dinsdag voelde als een goede afsluiting voor mij en afgesproken dat we in contact blijven via e-mail en Whatsapp. Ayanda en Carol zijn met me naar busstation gewandeld en was speciaal.

Afgelopen week heb ik ook contact gehad met EU ambassadeur Nicola Bellomo. Hij kon me vandaag ontvangen. Welcome to Africa :-). Deze keer heb ik manager VSO Swaziland, Evelyne Wangu meegenomen. Het was een goed bezoek. Ervaringen uitgewisseld en hij hoort graag wat er in de gemeenschap gebeurt. Tevens heb ik namen gekregen van mensen die ik kan mailen naar aanleiding van zaken die vorig zijn opgepakt en niet zijn doorgepakt door de overheid. De Policy Dialogue bijvoorbeeld in juni 2015. Daar was ik zo helemaal happy de peppy over. Iedereen voelde de energie in de zaal destijds en het een keerpunt was voor de (migrante) mijnwerkers. Het aanbieden van de resolutie aan de minister van Arbeid en de belofte die ze deed leken een flinke stap voorwaarts. Niets is minder waar. Vorige week bij de evaluatiebijeenkomst waren mensen van de overheid aanwezig die vorig jaar bij die Dialogue waren. Hen daarover gesproken. Het heeft geen prioriteit en niemand lijkt eigenaarschap te hebben of neemt de verantwoordelijkheid om follow up te pushen. Ook welcome to Africa :-(. EU loopt hier ook tegen aan en implementeren andere initiatieven om Swazi mensen in beweging te krijgen en out of the box te laten denken. Erg mooi, teveel om hier te vertellen. Het verslag wat ik hiervan schrijf stuur ik aan Ayanda met het verzoek in de Advocacytool op te slaan. Deze tool was destijds een van hun eigen wensen. Wie weet komt het nog goed met het besef dat de verzameling aan kennis en netwerk op een plek handig is.

Hoe in beweging krijgen houd me wel bezig, aangezien het echt te suf voor woorden is wat er moet gebeuren om het voor een heel grote groep (die zij moeten vertegenwoordigen) netjes te regelen. Inmiddels van VSO ook naam en nummer gekregen van de Nederlandse ambassade contactpersoon in verband met projectgeld.

Nu zit ik in Malkerns achter de geleende laptop. Morgen (12 mei) vertrek ik naar Johannesburg om vervolgens op vrijdag door te reizen naar Lesotho. Tsitsi haalt me op aan de grens en blijf bij haar tot maandag. Spannend en weer doorrrrrrr. In totaal die twee dagen zo’n 12 tot 14 uur in de combi is vermoeiend en heb bedacht dat ik de laatste dagen voor vertrek naar huis alleen nog maar aan een zwembad met mijn e-reader ga liggen.

  • 12 Mei 2016 - 12:12

    Jacob :

    Haha Maudje, je kunt het weer niet laten, controle alom, maar leuk om te lezen dat het in alle landen en organisaties niet altijd even soepel verloopt en dat er ook overal draagvlak moet zijn, het lijkt Nederland wel, met dat verschil dat wij in Nederland meer klagen over het weer.

    Maak er nog een leuke tijd van meid, zwembad is ook om in te zwemmen en dan het liefst zonder E-Reader

    Jacob

  • 12 Mei 2016 - 13:14

    Astrid:

    Hey Maud,

    Wat gaat dat toch allemaal weer snel en wqt leuk om weer met je mee te mogen leven met alle perikelen. Ik wens je nog heel veel plezier en inderdaad wat r&r. Dikke knuffel Astrid

  • 12 Mei 2016 - 16:31

    Jeanette:

    Veel plezier nog Maud! En geniet van het zwembad!
    Dikke kus.

  • 13 Mei 2016 - 15:21

    Janja:

    Ola Maud,
    Inmiddels aangekomen in Lesotho,lijkt me, en hoop ik voor je. Lekker dooreen geschud in de busjes! Fijn dat je nog hebt kunnen kletsen op kantoor. Nu genieten in Lesotho en dan alles loslaten en genieten van water en boek, prima voornemen! Keep in touch! Beijo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Swaziland, Malkerns

Terug naar Afrika en Swaziland

Mijn ervaringen in Swaziland en andere plaatsen die ik bezocht heb hebben behoorlijke indruk gemaakt.
Sinds mijn terugkomst in september 2015 heb ik nog regelmatig (soms wekelijks, minimaal een keer per maand) contact via Whatsapp en/of e-mail met SWAWWIMA collega's, VSO collega's en lokale mensen die ik heb leren kennen in Swaziland.
De mensen en het land zijn onder mijn huid gekropen en wist vorig jaar al dat ik terug zou gaan.
Het lijkt me heel leuk om iedereen te zien.
Ook leuk om te zien wat er gebeurd is sinds mijn vertrek en sinds het vertrek van mijn andere twee VSO collega's, Charles en Tafadzwa.
Dus mijn vakantie gepland in een seizoen (april/mei = herfst) dat het weer nog lekker is (juni/juli/augustus = winter en stoffig en koud) en het het beste past om vier weken weg te zijn van werk en thuis.
Een bezoek aan Kaapstad stond nog op mijn wensenlijstje en begin op advies mijn reis in Kaapstad. Het zou namelijk zomaar kunnen dat als ik begin in Swaziland het er niet meer van komt om naar Kaapstad te gaan.
Een ticket geboekt heen naar Kaapstad. Doorreis ticket naar Johannesburg om van daaruit door te reizen (weer met openbaar vervoerbusje, de combi) naar Swaziland.
Mijn retourvlucht naar Nederland heb ik geboekt op 20 mei en alles er tussenin is nog open.
Op avontuur en weerzien van fantastische omgeving en mensen.

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2016

Nooit een saai moment

11 Mei 2016

Aan de slag op kantoor en doorrrrr

06 Mei 2016

Swaziland en Nhlangano ik kom er aan

28 April 2016

Terug in Afrika voelt te gek
Maud

Actief sinds 06 Feb. 2015
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 125944

Voorgaande reizen:

23 April 2016 - 21 Mei 2016

Terug naar Afrika en Swaziland

15 Februari 2015 - 31 Augustus 2015

Aan de slag voor SWAMMIWA in Swaziland

06 Februari 2015 - 15 Februari 2015

Voorbereiding op vertrek naar Swaziland

Landen bezocht: