Intensieve workshops; VSO-er als change agent! 3 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Maud Schumann - WaarBenJij.nu Intensieve workshops; VSO-er als change agent! 3 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Maud Schumann - WaarBenJij.nu

Intensieve workshops; VSO-er als change agent! 3

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

26 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Pretoria

Alle dagen zitten we de hele dag binnen en om 17.00 uur klaar. Echt Pretoria bezoeken is niet aan de orde geweest deze week. Donderdagavond zijn de VSO-ers bij de VSO RHAISA directeur, mevr. Bongai Mundeta, in Johannesburg uitgenodigd voor een werkdiner. We mochten na een presentatie over de doelstellingen van RHAISA allemaal 5 minuten met haar kennis komen maken. Dit is de eerste keer en zeer uitzonderlijk dat ze hiervoor budget vrij kon maken. Ze willen het zo organiseren dat het een eenmaal jaarlijks terugkerende activiteit wordt. RHAISA is het vlaggeschip voor zuidelijk Afrika met haar programma en van groot belang dat het op alle niveaus doorleeft wordt. Bongai vertelde dat Nederland een financiële bijdrage levert aan VSO RHAISA en ze blij is dat ze ook kan laten zien dat zij ook Nederlandse vrijwilligers in haar programma heeft.
Deze avond hoorden we dat we zaterdagochtend verwacht worden om op bezoek te gaan bij de first lady van Zuid-Afrika. Hoe bijzonder is ook dat weer?!?!?!?! Snel gegoogled wie ze is. Jacob Zuma, de president van Zuid-Afrika, lijkt twee vrouwen te hebben. Dus welke ik ga zien, Sizakele of Nompumelelo Zuma weet ik niet. Volgende week zullen jullie het weten ;-).

Vrijdagmiddag waren we vrij! Yes. Niet dat ik spannende dingen heb gedaan, maar heerlijk om even naar buiten te gaan. Via het VSO kantoor en een winkelcentrum een rondje gewandeld met Tsitsi en een springtouw gekocht. Ik voelde me gisteravond echt een gevulde kalkoen en voel mijn kleren al strakker zitten. Jammer hoor als je bijna alles lust en graag al dat lekkers wilt proberen, hihi.

Twee dingen die me zijn opgevallen:
Een: Er wordt heeeeeeel veel zout op eten gedaan. Eerst dacht ik dat het alleen Tsitsi was die van zout houdt. Maar nu meer dan een week verder en met veel Afrikanen in een hotel blijkt het eerder regel dan uitzondering te zijn.
Twee: Als de dames naar het toilet gaan doen ze de deur niet dicht of op slot. Ik dacht de eerste keer op kantoor in Nhlangano dat het open zijn van de deur een vergissing was, maar nu in het hotel gebeurt het ook. Daar komt bij dat ik in iemands hotel kamer iets kwam halen en zij ondertussen naar het toilet ging waar ik bij stond.
Deze week maar eens vragen hoe dat zit met allebei.

  • 27 Februari 2015 - 18:38

    Marianne:

    Wat een andere wereld he, Maudje!
    Je ziet gelukkig veel van die andere cultuur en leert snel! Het eten is zalig en de damestoillet kan echt nergens op slot. Hihihi.
    Leuk stukje. Kijk uit naar meer xxx

  • 27 Februari 2015 - 21:05

    Ton:

    Zo zeg, je maakt eens wat mee!
    Ik wacht weer op de volgende episode.
    XX

  • 01 Maart 2015 - 11:48

    Leonie:

    Je dagen worden goed gevuld! Wat een ervaringen! De highlights worden op vrijdagavond allemaal doorgenomen met de rest van het sex-tetje. Veel groeten van allemaal.

  • 07 Maart 2015 - 16:31

    Fransje:

    Je houd vast veel vocht vast vanwege zout. Vast niet het vele eten. Ha Ha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maud

Actief sinds 06 Feb. 2015
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 125945

Voorgaande reizen:

23 April 2016 - 21 Mei 2016

Terug naar Afrika en Swaziland

15 Februari 2015 - 31 Augustus 2015

Aan de slag voor SWAMMIWA in Swaziland

06 Februari 2015 - 15 Februari 2015

Voorbereiding op vertrek naar Swaziland

Landen bezocht: