Het begin van mijn avontuur - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Maud Schumann - WaarBenJij.nu Het begin van mijn avontuur - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Maud Schumann - WaarBenJij.nu

Het begin van mijn avontuur

Door: Maud Schumann

Blijf op de hoogte en volg Maud

16 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vorig jaar zomer ontstond het idee om te werken voor VSO. Inmiddels veel gehoord over hoe het kan zijn tijdens een uitzending en wat er allemaal van belang is te beseffen, zoals: corruptie, veiligheid, aanpassen aan cultuur, de tijd nemen om de mensen te leren kennen et cetera.
Tijdens die voorbereidingen ook gehoord en gelezen van wat er allemaal mis kan gaan.
Daarom heb ik me voorgenomen bij iedere stap die soepel verloopt een klein "feestje" te vieren.
Vandaag vier ik de hele dag feest, omdat...........
Gisteravond vertrokken vanaf Schiphol en al direct voor het overstappen (in Zurich) ook een instapkaart gekregen. De vlucht en overstap verliepen vlot. Eenmaal aangekomen stond ik in de wachtrij met een Nederlandse vrouw die 10 jaar voor VSO in de gezondheidszorg heeft gewerkt en nu een paar keer per jaar een maand in Zuid-Afrika werkt vanuit haar eigen bedrijf. Met een paar goede tips en haar kaartje op zak stond daar de VSO taxichauffeur met mijn naambordje te wachten EN is het guest home La Maison in Pretoria een heel fijn eerste verblijf. Daar komt nog bij dat ik hier bij aankomst hoor dat er nog een aantal VSO mensen verblijven vanaf vandaag en morgen. Ik weet niet wat hun rol is en of ze op het VSO kantoor werken of ook naar een uitzendingsopdracht gaan, maar blijkbaar zit ik in ieder geval niet in mijn eentje aan het begin van mijn avontuur en da's toch wel leuk.

  • 16 Februari 2015 - 13:59

    Floor:

    Gaaf! Top dat ik dit kan lezen en je nu bij kan houden via waarbenjij.nu.
    Spannend avontuur en geniet ervan.

  • 16 Februari 2015 - 16:21

    Lizet Van Litsenburg :

    Hoi Maud,

    Inderdaad een heel goed begin! Fijn in ieder geval om te weten dat je op een fijne plek zit en dat er nog meer VSO-ers in je buurt zijn. Dit is vast de voorbode van een geweldige periode die voor je ligt!

    Groetjes,
    Lizet

  • 16 Februari 2015 - 16:21

    Esther Vorster:

    Hey Maud,

    Leuk, een blog van jou. Goed te lezen dat de eerste indruk positief is.
    Geweldig om zo een beetje met jou mee te leven. Nogmaals heel veel succes en geniet van deze mooie ervaring!


  • 16 Februari 2015 - 16:31

    Godfried:

    Dag Maud,

    Ik hoop dat je ons vaak mee laat genieten van je avonturen en fijn dat het begin zo prima is verlopen.
    Veel succes maar vooral ook veel plezier.

  • 16 Februari 2015 - 16:35

    Marlies Numan:

    Heel veel plezier en succes Maud! Trots op je en tot gauw :-)

  • 16 Februari 2015 - 16:35

    Ericaaaatje:

    YESSSSSSSS... het avontuur is begonnen succes

  • 16 Februari 2015 - 16:45

    Hein:

    veel plezier en succes aldaar!

  • 16 Februari 2015 - 17:17

    Marianne:

    Lieve Maud,

    Klinkt super! Fijn dat je zo'n goed begin hebt. Geniet maar van al het moois! Het land is prachtig en er zijn ook heel veel lieve trotse mensen hoor.
    Ik zie je blogs tegemoet.
    Dikke kus,
    Marianne

  • 16 Februari 2015 - 18:29

    Fransje:

    Hoi Maud, Spannend allemaal! Die kamer ziet er pico bello uit. Mijn low budget is iets minder mooi. Maar schoon en rustig. We zijn bijna gelijkertijd vertrokken. Ik een klein weekje eerder en heb net mijn taaltraining achter de rug. Als je mijn avonturen wilt lezen?? fransjeinafrika.waarbenjij.nu. Ik ga jou in ieder geval volgen.
    Kwahere,

  • 16 Februari 2015 - 18:33

    Thera:

    Heel veel plezier en succes, geniet van alles om je heen! Liefs Thera

  • 16 Februari 2015 - 18:53

    Erica Schoenmakers:

    Maud, wat geweldig om te lezen. je avontuur is begonnen. Super!
    Good luck x

  • 16 Februari 2015 - 19:35

    Wim:

    mooi zo, goede eerste indruk is belangrijk.

  • 16 Februari 2015 - 20:23

    Wilma Rooijackers :

    Maud!

    Wat goed dat je avontuur al begonnen is! Trots op je dat je dit grote avontuur aan gaat, je komt ongetwijfeld met vele ervaringen terug die je een nog wijzer mens maken.

    Ze boffen met je daar in Swaziland, ik kijk uit naar je vervolgverhalen!

    Liefs,
    Wilma

  • 16 Februari 2015 - 20:26

    Janja:

    Fijn te lezen dat je goed aangekomen bent. Volgens mij komen er ook een paar collega's vanuit Mozambique die kant op deze week. Heel veel plezier je eerste dagen en tot snel!

  • 16 Februari 2015 - 20:53

    Girbien:

    hé stoere Maud, wat ontzettend goed om te horen dat je je eerste kleine feestjes al kan vieren, een goed begin!
    Alle goeds en ik ben benieuwd naar je verhalen!

    Groetjes,
    Girbien


  • 16 Februari 2015 - 20:54

    Maud:

    Dank jullie voor de leuke reacties.
    De eerste VSO collega is aangekomen en komt uit Zimbabwe. Zij zal de komende twee jaar in Lesotho werken aan gezondheidsprogramma's ter voorkoming van HIV besmetting onder vrouwen. Ze heeft zelf twee kinderen van 8 en 3 jaar. Haar man werkt en zorgt dan voor de kinderen in Zimbabwe. Ze doet dit, omdat ze alleen met werkervaring in haar eigen land ook aan de slag mag in haar vakgebied en dit soort programma's.
    Nog maar een dag hier en nu al veel bijzondere verhalen gehoord waar ik als Nederlandse even aan moet wennen. Wordt vervolgd ...... trusten!

  • 16 Februari 2015 - 20:55

    Henriette Zimmerman:

    Ha Maud,
    Topper! Je reis is echt begonnen! Wat ontzettend mooi en stoer dat je dit gaat doen! Ze kunnen daar hun handen samen knijpen met zon kanjer erbij in hun team!
    Een prachtige tijd wens ik je toe! Ga je reis zeker volgen!
    Geniet en succes!
    Henriette

  • 16 Februari 2015 - 20:59

    René:

    Top dat je alvast een goede start hebt gehad. Ik zie op de site die advertentie van de 4X4 camper en dat is toch wel een mooie lease-auto voor in Swaziland!
    Keep in touch.

    Alle goeds - René

  • 16 Februari 2015 - 21:51

    Olga:

    Hey Maud,
    Veel succes met je nieuwe uitdaging. Ga je zeker blijven volgen.

    Groetjes,
    Olga

  • 16 Februari 2015 - 22:12

    Terry:

    Prachtig. Een totaal nieuwe ervaring. Blijf schrijven, heerlijk om te lezen. Veel liefs Terry en Bas

  • 17 Februari 2015 - 07:43

    Biem:

    Sjieke slaapkamer Maudje. Ik was een beetje bang dat je in een hut terecht zou komen maar dit ziet er top uit.Geniet ze.

  • 17 Februari 2015 - 08:38

    Niels:

    Da's inderdaad een kek peeskamertje, Maud! Nu Fifty Shades of Grey nog kijken op je laptop en je hebt niemand meer nodig. Veel plezier! XXX
    PS Je appartement is nog niet afgebrand.

  • 17 Februari 2015 - 10:54

    Sjannie:

    goed dat je eerste dag goede verlopen is..... Enjoy

  • 17 Februari 2015 - 11:24

    Joyce:

    Hoi Maud,

    Klinkt allemaal goed!
    Ontzettend veel plezier en succes daar en geniet van je avontuur.

    Liefs Joyce

  • 17 Februari 2015 - 12:39

    Marjolijne:

    Lieve lieve Maud, wat een geruststellend eerste bericht van je! En wat zal je steeds veel indrukken opdoen.
    Blijf schrijven, ik heb al zin in je volgende stukkie! liefs Marjolijne

  • 17 Februari 2015 - 12:46

    Els:

    Fijn te horen dat de eerste indrukken goed zijn. Ik zal je met alle genoegen volgen. Dank voor het delen!

  • 17 Februari 2015 - 13:25

    Astrid Janssen:

    Hey topper,

    Helemaal goed begin. I enjoy the read!

    Dikke zoen,
    Astrid

  • 17 Februari 2015 - 19:58

    Sabine Mol:

    Goedzo Maud! Zet m op, je gaat een heerlijk avontuur tegemoet!

  • 17 Februari 2015 - 22:16

    Jeanette:

    Hey Maud, fijn om je verhalen te lezen! Ik ga je zeker volgen. Van hieruit: kus en knuffel! Die had je nog tegoed!
    Liefs, Jeanette

  • 17 Februari 2015 - 23:05

    Angeline:

    de kop is er af... Be n benieuwd naar al je verhalen!
    Geniet ze!

  • 18 Februari 2015 - 01:02

    Tonny Van En Bosch:

    Er zullen nog veel feestjes volgen, dat weet ik zeker Maud. Laat je inspireren en doe lekker je ding! Lieve groetjes

  • 18 Februari 2015 - 08:57

    Helga:

    Hey Maud,
    Wat fijn dat we je zo kunnen volgen. Ik kijk uit naar al je belevenissen. Heel veel plezier en succes en geniet ervan!

  • 19 Februari 2015 - 09:44

    Jeroen Mallant :

    Dank je Maud voor de link, een heel avontuur !
    Geniet van de belevenissen, en gezond weer terug. Groetjes Jeroen mallant

  • 19 Februari 2015 - 17:27

    Jos En Joke:

    Lieve maud
    Jou eerste reis verslag gelezen fijn dat alles goed gegaan is.Blijf positief en dan zal het je best allemaal goed lukken dikke kus van ons xxx

  • 24 Februari 2015 - 12:38

    Ton:

    Hoi Maud,
    Een goed begin is het halve werk!. Fijn te lezen dat het zo goed gaat. Succes. en denk erom; elke dag feest.
    Groet, ton

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maud

Actief sinds 06 Feb. 2015
Verslag gelezen: 737
Totaal aantal bezoekers 126025

Voorgaande reizen:

23 April 2016 - 21 Mei 2016

Terug naar Afrika en Swaziland

15 Februari 2015 - 31 Augustus 2015

Aan de slag voor SWAMMIWA in Swaziland

06 Februari 2015 - 15 Februari 2015

Voorbereiding op vertrek naar Swaziland

Landen bezocht: