Intensieve workshops; VSO-er als change agent! 1 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Maud Schumann - WaarBenJij.nu Intensieve workshops; VSO-er als change agent! 1 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Maud Schumann - WaarBenJij.nu

Intensieve workshops; VSO-er als change agent! 1

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

23 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Pretoria

Maandag naar Pretoria voor een VSO workshop van 4 dagen voor VSO-ers. Het gaat over de oorzaken en gevolgen voor vrouwen, hun kinderen en families als ze onvoldoende steun en toelichting krijgen over o.a. HIV / Aids, allerlei gezondheidsprogramma’s en wat ze zelf kunnen doen om besmetting te voorkomen. Het gaat in vier dagen over veel meer en is erg interessant, maar te veel voor hier. Ik besef nu wel veel beter door de verhalen uit de praktijk hoe schrijnend en basaal de problematiek is, door omstandigheden, onwetendheid en cultuurissues. De workshop staat in het teken van faciliteren zodat we in staat zijn met onze kennis en ervaring waarde toe te voegen > Sharing skills, changing lives is waar we van doordrongen worden en het ons tot een change agent maakt. Voelt goed.

De afgelopen week ben ik vier keer verhuisd en de komende 1,5 week ben ik op een plaats, zoals het er nu naar uitziet ;-). Yes, mijn koffer een keer uitpakken. Heerlijk een beetje overzicht.
In mijn eerste reisverslag vertelde ik dat ik me had voorgenomen bij iedere stap die soepel verloopt een klein “feestje” te vieren. NOU LAAT DE SLINGERS MAAR HANGEN! Het houdt maar niet op met mooie. leuke en bijzondere momenten.

Maandagochtend eerste werk mijn toekomstig verblijf bezocht en akkoord gegeven. Nog niet alles is opgelost, maar ik ga er van uit dat het in orde wordt gemaakt. Fijn, weer iets van mijn lijstje af.

Voor vertrek onderweg naar het vliegveld heb ik samen met Charles en Tafadzwa (de twee VSO collega’s ook in Nhlangano)) een SWAMMIWA project bezocht van een beginnend ondernemer die groente zal verbouwen. Een leuke verrassing met een wandeling door de mooie natuur zonder duidelijke paden die ons naar een groep weduwen (M/V) en (ex-) mijnwerkers bracht. Zij zaten onder een boom op de grond te wachten op ons. Ik kreeg een sjaal aangeboden van een dame om op te gaan zitten. Er werd genoteerd hoe iedereen heet, of iemand getrouwd is, hoeveel (klein) kinderen M/V er zijn enz. enz. Het is belangrijk om meetbaar te maken om hoeveel ex-mijnwerkers en weduwen het gaat in Swaziland en hoeveel anderen van hen afhankelijk zijn. Dit wordt in kaart gebracht om de rol en gelden van SWAMMIWA beter te kunnen verantwoorden. Giga klus en vooralsnog niet heel transparant. Dit is belangrijk voor de organisatie en de sponsoren, zoals VSO.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maud

Actief sinds 06 Feb. 2015
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 125975

Voorgaande reizen:

23 April 2016 - 21 Mei 2016

Terug naar Afrika en Swaziland

15 Februari 2015 - 31 Augustus 2015

Aan de slag voor SWAMMIWA in Swaziland

06 Februari 2015 - 15 Februari 2015

Voorbereiding op vertrek naar Swaziland

Landen bezocht: