En toen werd het Pasen. - Reisverslag uit Nhlangano, Swaziland van Maud Schumann - WaarBenJij.nu En toen werd het Pasen. - Reisverslag uit Nhlangano, Swaziland van Maud Schumann - WaarBenJij.nu

En toen werd het Pasen.

Door: Maud / Gugu

Blijf op de hoogte en volg Maud

07 April 2015 | Swaziland, Nhlangano

De week begint op kantoor en eindigt in een wildlife park.
De afspraak op maandag met Vama liep anders. De mail, die ik hem eerder al met mijn actieplan had gestuurd, heb ik daarom uitgeprint, op zijn bureau gelegd. Zo proberen vooruit te komen.
Dinsdag was er een bijeenkomst door VSO georganiseerd waar SWAMMIWA en ik ook bij mogen zijn. VSO had overheden en mogelijke partners (naast SWAMMIWA en het Rode Kruis) in Swaziland uitgenodigd. Er is nog geen VSO kantoor in Swaziland. Dit hangt onder andere samen met hoe omvangrijk de aanwezige samenwerking is met VSO en dan helpt een inventarisatie van de landelijke interesse en kansen die zij zien.
Die dag begon om 8.30 uur in Ezulwini. Dit betekent om 5.00 uur op, 6 uur in de combi (Swazi OV) en afwachten wanneer die vol is (OV vertrekt niet op bepaalde tijd, maar als het bus(je) vol is). We rijden rond 6.45 uur weg en waren om iets voor half 9 op locatie. Zoals alle bijeenkomsten en werkbezoeken hier wordt het gecombineerd met een goed verzorgde omgeving, lunch en hapjes tussendoor.

Woensdag op kantoor was er een onverwachte vergadering met een partnerorganisatie van SWAMMIWA en een (terecht) boze Vama, omdat SWAMMIWA ergens niet in gekend was. Afspraken lopen per dag anders en ik moet mijn weg nog zien te vinden om mensen te “vangen”. Mijn print op het bureau van Vama heeft geleid tot goede opmerkingen op papier en een korte tussendoor toelichting, een kleine stap voorwaarts. Aan de website gewerkt met Ayanda (IT stagiair), gesprekken gehad met verschillende kantoormedewerkers over huidige rapportages, evaluatieformulier gemaakt (en ingevuld retour) in verband met de Mahamba Gorge Hiking van vorige week zondag.

Waar ik helemaal nog niet aan gedacht had is dat het Pasen en dus een lang vrij weekend is. De vorige keer dat ik in Ezulwini was zat ik in het Sibane Hotel wat heel centraal ligt ten opzichte van mooie uitstapjes. Een tip van een ervaren VSO-er was, ga er op uit en vraag naar vrijwilligers tarieven. Toen al nagevraagd en wist dat Sibane een vrijwilligerstarief heeft. Da’s tof. Ik zag het helemaal zitten om daar weer terug te gaan. Heerlijk onbezorgd gebruik maken van wifi, telefoon en macbook updates bijwerken en van daaruit naar een natuurgebied. Het idee was om vrijdag en zaterdag daar naartoe te gaan, zondag terug, maandag wasdag, dinsdag werken. Helaas pindakaas toen ik donderdag belde (5 voor 12 natuurlijk, snap ik ook wel) zat niet alleen Sibane, maar zaten alle hotels beide dagen bomvol op dat moment.

Goede vrijdag is een vrije dag en een grotere happening dan eerste Paasdag hier. Donderdag gingen degenen die ver weg wonen eerder naar huis om voor het donker thuis te zijn. Ik had echt zin in wifi en een plons in het zwembad en besloot ook eerder te vertrekken en op donderdag naar het Sibane Hotel te gaan. Ik kijk daar wel wat er op vrijdag kan en hoe het loopt. Heel snel ’s middags voor een overnachting spullen gepakt. Einde middag ben ik in het hotel. Er was geen drol te doen in het hotel en ik genoot met volle teugen van baantjes trekken, storingvrij contact met NL, vette friet met mayo (en salade) op mijn kamer en alles bijwerken op mijn apparaten.
Toeristisch krantje in hotel gepakt, leuke ideeën bekeken op internet en blijkt dat het Mlilwane Wildlife park daar in de buurt zomaar nog een hut vrij heeft! Sommige dingen moeten zo zijn :-)
Via internet geboekt en de volgende ochtend met een taxi (OV komt daar niet) naar Mlilwane. Bij aankomst vroegen ze me of ik een extra nacht wilde. Zo ja, of ik dat meteen wilde beslissen. Het zag er leuk uit bij de receptie en met twee nachten kon ik op mijn gemak doen. Malaria tabletten heb ik altijd een strip van in mijn tas bij me en kleren kan ik wassen. Ik had geen idee of de hut die ik lukraak gereserveerd had dezelfde is zoals de plaatjes op internet en wat ik mag verwachten. Wat een feestje is het dan weer als het uitpakt zoals jullie kunnen zien op de foto’s. Vrijdag wat rondgewandeld, gelezen en activiteit gereserveerd voor zaterdag. Hier in het park kun je ’s avonds aan de wandel en op een terras lekker buiten wat eten. Dat is even geleden en maakt het verblijf in Mlilwane dubbel fijn. Niet voor het donker naar binnen en geen muggen hier! Heerlijk.
Verder is het net de Beekse Bergen in het groot zonder gevaarlijke dieren. De dieren lopen in het wildpark, over de camping en de overige verblijfplaatsen. Geen eten los laten liggen in je hut, want apen vinden het ook lekker.
Zaterdagochtend om 8 uur te paard het park in. Het is tig jaar geleden dat ik op een paard gezeten heb en is net als fietsen zeggen ze. Gelukkig klopt dat, je verleert het niet. De dag is af en aan bewolkt en perfect weer om daarna in een luie stoel te lezen en niet te verbranden. Het voelde iets te suf dat ik nog niet meer van het park gezien had. Jeep ging alleen met minimaal 2 personen (ik heb geen auto en had geen zin in 2,5 uur lopen). Er kwam geen tweede gast. Mountainbike gehuurd en twee uur tussen de dieren gefietst en berg op geweest. Het begon 5 minuten na vertrek al te regenen. Mooie rode grond werd klei en glad. Na afloop met kleren en al onder de douche gegaan. Ook de “hippo trail” gedaan. Hoewel geen “hippo” gezien wel allerlei andere prachtige dieren en natuur. Een nijlpaard komt alleen bij nacht uit het water en is in de winter wel actiever. Jammer, nu nog iets te vroeg in het seizoen.
Winter is al begonnen voor het gevoel van de Swazi’s. Ze vinden het nu al koud (haha), maar ik ben er blij mee. Ik ben benieuwd naar hoe vroeg het straks op de kortste dag van het jaar donker is hier. Mei / juni schijnt in ieder geval het koudste te zijn en juli / augustus wordt het al weer beter. Ik ga het allemaal meemaken.

Eerste Paasdag heb ik vertrekkende parkgasten gevraagd of ze me bij de hoofdweg willen afzetten, zodat ik weer in de Swazi OV kan stappen en 1,5 uur later thuis ben. Het toeval wil dat dit Zuid-Afrikaanse gezin onderweg was naar huis en een stop in Piet Retief gepland had. Nhlangano ligt dan op de route. Ze stelden voor om mij thuis af te zetten. YES! Alles went (ook Swazi OV), maar geen hete combi, ruimer zitten en sneller thuis voelt als > VROLIJK PASEN!

  • 07 April 2015 - 10:09

    Leonie:

    Vrolijk Pasen, zeg dat wel met die mooie plaatjes en "vakantieverhalen". En op het paard, het moet niet gekker worden! Fijn dat je even hebt kunnen genieten!

  • 07 April 2015 - 10:43

    Esther:

    Wat heb je toch weer een heerlijke week gehad. Goed geregeld.
    Leuke foto's!
    En weer heb je steeds geluk. Maar heerlijk dat het zo mee zit.
    En dat geweldige zonnige weer bij jou......
    Hier veel regen en harde wind moeten doorstaan de laatste weken. Deze week beloven ze meer zon en de temperatuur zou gaan stijgen. Ben ik zooooooo aan toe. Nu heb ik een zonnig uitzicht vanuit mijn praktijk en dat doet goed!
    Gisteren meegedaan aan de airportrun van Eindhoven. Was erg leuk en lekker gelopen.
    Komende zondag is de grote dag voor 8 loopmaatjes van ons. De marathon van Rotterdam. Ze zijn er klaar voor. We gaan met en groepje mee als supporters. Wordt gezellig!

    Jij weer heel veel succes, plezier en leerzame momenten gewenst!

    Geniet zoveel je kunt.

    Esther X

  • 07 April 2015 - 10:45

    Astrid:

    Hoi Maud,

    Wat is het toch leuk om je verhalen te lezen. Net of ik er een beetje bij ben. Succes nog daar.

    Lieve groetjes,
    Astrid

  • 07 April 2015 - 12:46

    Ton:

    Hoi,
    Je gaat wel tot het uiterste; paardrijden! En dan ook nog op de MBT. Toch wel vermoeiend dat ontwikkelingswerk. Zet um op en ga zo door!

    XXX

  • 07 April 2015 - 19:31

    :

    ha, ha, je hebt mijn advies beter opgevolgd dan ik dat zelf heb gedaan met Pasen. Volgend lange weekend wordt ik ook actief. Jouw weekend avontuur ziet er heerlijk uit.

  • 08 April 2015 - 12:49

    Helga:

    Hey Maud, wat heerlijk om te lezen wat je allemaal meemaakt en dat je er zo van geniet.
    Jij heb super paasdagen gehad. Hopelijk blijft het zo genieten! x

  • 08 April 2015 - 20:15

    Ryan:

    hee Maud, wat n geweldige verhalen weer! Heb er van genoten, jij ook zo te zien.
    Leuke foto,s.
    Heel veel groetjes van ons.

Tags: vso, maud, swaziland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maud

Actief sinds 06 Feb. 2015
Verslag gelezen: 568
Totaal aantal bezoekers 125965

Voorgaande reizen:

23 April 2016 - 21 Mei 2016

Terug naar Afrika en Swaziland

15 Februari 2015 - 31 Augustus 2015

Aan de slag voor SWAMMIWA in Swaziland

06 Februari 2015 - 15 Februari 2015

Voorbereiding op vertrek naar Swaziland

Landen bezocht: