De koning komt wel een andere keer. - Reisverslag uit Nhlangano, Swaziland van Maud Schumann - WaarBenJij.nu De koning komt wel een andere keer. - Reisverslag uit Nhlangano, Swaziland van Maud Schumann - WaarBenJij.nu

De koning komt wel een andere keer.

Door: Maud / Gugu

Blijf op de hoogte en volg Maud

21 April 2015 | Swaziland, Nhlangano

Best spannend om voor 17 man/vrouw een workshop te mogen geven op het gebied van netwerken en hoe het de organisatie kan versterken. De datum staat, eindelijk beweging en nou aan de inhoud werken. Het onderwerp, i.v.m. mijn rol als resource mobilisatie adviseur; advocacy, partners, stakeholders, is geen dagelijkse kost in deze vorm. Met hulp uit Nederland en van collega VSO-ers, op inhoud en materiaal, wil ik een goed begin maken van wat nog verschillende vervolgsessies krijgt wat mij betreft. Maar ja, wat ik wil telt niet. In ieder geval werken aan een inspirerende bijeenkomst en erop vertrouwen dat het vervolg krijgt.

Grootste gedeelte van de week op kantoor werken is goed voor de relatie met verschillende SWAMMIWA mensen. Mijn e-mail aan Vama heeft (als ik er naar vraag) geleid tot de opmerking dat hij het tot de eerste vraag gelezen heeft. Mooi, da’s beter dan helemaal niet. We hebben nog geen afspraak om echt te praten en ik ben er nog wel even ;-).
Woensdag op stel en sprong weer mee met Vama naar een community om toelichting te geven op wat het mijnwerkers en hun families brengt als ze zich registreren. Ondanks dat ik er geen rol had voor mijn gevoel en totaal niet verstond wat er gezegd werd was de ervaring weer bijzonder. Pureen (in dienst van SWAMMIWA als zorg coordinator) was er bij en heeft gedeeltelijk uitleg gegeven. We zijn in het dorps-/gemeentehuis waar iedereen die iets wil melden of wil regelen zich aanmeldt en aansluit in de rij. De chief (hoofd van deze community) vertelt als wij aankomen aan een groep aanwezigen dat er geld is toegekend aan hun community voor projecten. Hij benadrukt langdurig dat degenen die meewerken aan het welzijn van de community er voordeel van kunnen hebben, maar niet degenen die niet komen werken. Bijdragen op een andere manier heeft geen zin, omdat het werk toch gedaan moet worden. Zijn waarschuwing klinkt zo basaal en voor een Europees geval als ik lastig te bevatten. Het is niet te geloven wat armoede doet in mogelijkheden voor mensen. Of het nou gaat om onderwijs, vervoer, eten enz. Wij staan ook in de rij en zijn na en uur aan de beurt. Hier blijken veel (ex-)mijnwerkers te wonen. Ze gaan akkoord met registratie en er wordt vervolg gepland voor volgende week woensdag.

Koningsdag in Swaziland is een groot feest op een plek, met Swazi OV zeker 3 uur van mij vandaan. Daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in. Er wordt in de rest van het land geen vlaggetje gezwaaid of spijker gepoept. Het is misschien leuk voor de ervaring, maar in Nederland trek ik er ook niet op uit, behalve het jaarlijkse ritueel met vrienden leuke dingen doen op een extra vrije dag in mijn eigen dorp. De koning ga ik wel zien als hij (en queen mom) in augustus jonge vrouwen tijdens een week durend ritueel ontvangt en de traditionele Reed Dance ceremonie gehouden wordt. Deze week was het mistig, nat en koud en donderdag zit ik de meeste tijd alleen op kantoor. Die dag heb ik bedacht dat drie dagen (maandag extra feestdag) met dit weer en dit only-the-lonely gevoel wel lang is alleen in Nhlangano.

Mkhaya Wildlifepark here I come!!! Zaterdagochtend t/m maandagochtend een park met andere dieren en een andere opzet dan Mlilwane Wildlifepark van een paar weken geleden. Hier betaal je voor het hele pakket van de safari beleving. Je kunt kiezen tussen aanmelden om 10.00 uur of 16.00 uur. Ik koos voor 10 uur wat betekende om 6 uur bij Swazi OV en hopen dat de bus op tijd vol zit zodat ik op tijd aankom. Gelukt, ik was er om 9.55 uur. Het programma is bij aankomst een safari rit met Jeep (10-12.30), lunch (13), rusten en middagsafari met Jeep (16-18). Zondagochtend vroege safari met Jeep (6-8), ontbijt (8.30), wandelsafari (10.30-12.30), lunch, rusten en weer middagsafari met Jeep. Maandagochtend weer vroege safari met Jeep en na ontbijt naar huis. Dit keer is het instappen of aansluiten en me laten verrassen.
Zaterdagochtend was ik de enige en kreeg ik een privé safari. Luxe hoor, stoppen waar ik wil en zo lang als ik wil. Die rit al veel van aanwezige wildlife gezien, inclusief nijlpaarden en een week oude baby (!!!). Toen alleen nog geen olifanten en zwarte neushoorn gezien. Mijn gids heet Africa en hij vertelt dat vrijdagnacht olifanten in het kamp naar water gezocht hebben, leidingen hebben opgegraven en dingen hebben afgebroken. Ik wist niet hoe het eruit zou zien en wat “kamp” dan precies inhoudt. De kamers blijken open hutten en er is geen stroom of netwerk. Wel bij een bepaalde boom af en toe beperkt bereik. Geruststellend !?!?, maar het is weer echt prachtig.

Mijn kamer met nummer 6 is een van stenen gebouwde, rietgedekte, helemaal rondom open grote hut. Benieuwd hoe het is om in/tussen het wild te slapen in mijn eentje. Tip is te genieten van de geluiden ’s nachts en niet uit de hut te gaan. Als het dan toch moet, blijf op de paden. De paden en kamers worden verlicht met olielampen. Ik word naar mijn kamer begeleid waarna de begeleider de lampen op de paden meeneemt. Twee nachten kort en goed geslapen en totaal geen raar geluid gehoord. Ik had een beetje gehoopt op wat actie ’s nachts, maar ben achteraf erg blij dat dit het was.
Zaterdagmiddag haken er acht mensen aan en word ik uitgenodigd bij een leuk stel aan tafel tijdens het diner. Ze zijn midden dertig schat ik en ze werken allebei internationaal. Ze hebben beiden ervaring in het werken voor een tot drie jaar in een ander land en wonen nu in Georgië. Naast dat het erg gezellig is om tijdens het eten een leuk en interessant gesprek te hebben, is het tof hun ervaringen te horen en ben ik zinvol advies rijker. Bijvoorbeeld geduld met vooruitgang willen boeken is van groot belang. De eerste drie maanden in plaats van een maand inleven maakt de kans van slagen reëler weten zij uit eigen ervaring en van hun organisatie.

Die twee dagen safari heb ik alles gehad wat je je kunt bedenken. Top verblijf, tof gezelschap, ervaring zonder stroom, zon, (volgens Africa) ”a free shower from God” buitje, giga onweer, lekke band, motorpech, alle dieren gezien en veel baby’s met uitzondering van de olifant. Een zwarte neushoorn (zeldzaam en bijzonder na twee dagen zoeken) laat zich zien als we onderweg naar de uitgang rijden. Te gek.
Ik mag meerijden met vertrekkende gasten naar het centrale busstation in de hoofdstad (Manzini) en hoef dan nog maar ruim 1 uur in een combi naar huis. Wat fijn, in ruim 2 uur in plaats van 4 uur weer thuis.

  • 21 April 2015 - 10:31

    Esther Vorster:

    He Maud,

    Wat een geweldig verslag weer. Te gekke ervaring die safari. En wat een leuke foto's. Goed besluit om dat te gaan doen tijdens zo'n lang weekend. Weer veel ervaringen rijker. En weer leuke mensen ontmoet. Dat lijkt mij ook zo bijzonder al die mensen die dan op je pad komen. Ieder met hun eigen verhaal. Ervaringen en indrukken voor het leven!
    Succes weer met al je werkzaamheden!

    Groetjes,
    ESther

  • 21 April 2015 - 10:33

    Esther:

    Oh ja, vergeet niet om af en toe hard te lopen he?!...........:-)
    Wij lopen a.s. zondag de 10 miles van Antwerpen. Als jij daar ook om die tijd gaat lopen (15.00 uur) dan lopen we gezellig samen. Idee? Hoeft geen 10 miles te zijn hoor....

  • 21 April 2015 - 17:30

    Joke:

    Hallo Maud ik heb nog niet jou verslag gelezen, maar wil je even laten weten dat net mijn verjaardags kaart van jou is binnen gekomen precies op de dag leuk he.Dikke kus van ons xxx

  • 21 April 2015 - 21:53

    Ton:

    Hoi Maud,
    Weer helemaal top die belevenissen van je!
    groet, ton

  • 21 April 2015 - 23:49

    Jeanette:

    Hey Maud, wat een bijzondere ervaringen weer! Heel bijzonder om te lezen en ik vind
    het super stoer dat je alleen in zo'n open hut durft te slapen!!
    Liefs, Jeanette

  • 22 April 2015 - 10:09

    Leonie:

    Hoi Maud,
    Alweer een mooi verhaal. Als wij i.p.v. de koning wilde dieren willen zien moeten we toch naar de Beekse Bergen en dat is maar een slap aftreksel als ik jouw foto's zie. Wat een ervaringen!
    Groeten, Leonie

  • 22 April 2015 - 13:14

    Ton:

    Hoi,

    Ben jij uitgenodigd op het Nederlandse consulaat om koningsdag te vieren? Dat is wel het gebruik. Mits bekend is dat je langere tijd in het buitenland verblijft.
    Lijkt me wel weer een lekker; bitterballen, haring met uitjes en oranjebitter. En natuurlijk koekhappen en zaklopen.

    Groet, Ton

  • 22 April 2015 - 13:55

    Maud:

    Lieve lezers,
    Dank voor jullie reacties.
    Leuk om te lezen en hoe jullie ieder op eigen manier meeleven X.
    Het extra duwtje om te blijven hardlopen komt als geroepen ;-)
    En ik heb helemaal niet gedacht aan NL Koningsdag in Swaziland en ga zeker informeren.
    Tot de volgende ...........
    Xxx

  • 22 April 2015 - 18:30

    Ank:

    Inderdaad slim dat je erop uittrekt en niet een lang weekend stoer alleen gaat zitten wezen! Niet doen betekent vast achteraf spijt hebben! De wijze les van het andere echtpaar klinkt als : niet zo westers ongeduldig zijn? Werken aan de relatie en het vertrouwen, das de les, vast ook voor straks als je weer terugbent.

    Ps: lees ik het nou goed en ga je straks dansen voor de koning? Of val jij niet binnen de doelgroep

Tags: Maud, VSO, Swaziland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maud

Actief sinds 06 Feb. 2015
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 125977

Voorgaande reizen:

23 April 2016 - 21 Mei 2016

Terug naar Afrika en Swaziland

15 Februari 2015 - 31 Augustus 2015

Aan de slag voor SWAMMIWA in Swaziland

06 Februari 2015 - 15 Februari 2015

Voorbereiding op vertrek naar Swaziland

Landen bezocht: